OMDK 2017

OMDK 2017

Balogh Viktória I. díj, Szalai Eszter II. díj
Gratulálunk hallgatóinknak a szép eredményekhez!


BALOGH VIKTÓRIA: Aspect
Fotográfia II. szekció, I. díj. 
Témavezető: Károly Sándor Áron DLA 
Sorozatomban az alkotó és a befogadó közötti határt vizsgálom. Színházi vasfüggönyöket fényképezek színpadról és nézőtérről, ezzel bemutatva a két különböző szemléletet, keresve a fizikális határár annak, ami létezhet alkotó és befogadó között. A színházi vasfüggönyöknek elsősorban tűzvédelmi feladatuk van, másodsorban akkor vannak leengedve, ha nincs előadás (alapesetben a néző nem látja őket, de egyes színházakban még mindig funkcionálnak: az előadások végén a vörös függöny helyett engedik le). Ez az alaphelyzet indítja el azt a gondolatot, miszerint úgy tudom vizsgálni a két szemléletet, hogy maga az alkotás nincs jelen. Képeimen kizárólag nézőpontok sorakoznak fel, szabad értelmezéseket adva a befogadónak. Munkámban egy olyan helyzetet hozok létre, amiben a legnagyobb szerepet a nézőpontváltozás kapja. Az installációt egy sötét térben hozom létre. Egy fekete vászonra vetítem ki a színházi vasfüggönyök képét. A néző megteheti, hogy csak egy nézőpontból szemléli a képet, ami 10 másodpercenként változik. Ez idő alatt viszont megfigyelheti, hogy a vászon el van vágva, „az ajtón belépve” még egy kisebb tér van, amibe be lehet lépni. A belső tér egy imitáció: mintha csak a kép mögé lépnénk be, vagy mintha a falban állnánk. Kilépve pedig a projektor fénye úgy vakítja el a nézőt, mintha a színpadon állna.









SZALAI ESZTER: Végtelen
Fotográfia I. szekció, II. díj 
Témavezető: Dr Baki Péter 
Az égbolt teljes területe 88 csillagképre van felosztva. Mivel a csillagképek nagyon különböző méretűek és alakúak, ezért az ekliptika egy csillagképbe eső ívhossza – így a Nap áthaladási ideje is – eltérő. Az ekliptika környéki csillagokat 12 területre osztották, ezekből lettek az állatövi csillagképek, amelyekben a Nap folyamatosan kelet felé vándorolt az év során. Általában egy hónapot töltve egy csillagképben. Sorozatomban az egyes állatövi csillagképeket mesterségesen hozom létre, melyet egy szintén mesterséges környezetbe helyezek, ezáltal elérhető közelségbe hozom azt, ami általában (kivétel az adott hónapban lévő csillagjegy) nem látható szabad szemmel. Én mindezt egy olyan környezetben reprezentálom, ahol a környezeti hatások alapvetően nem engednék, azokon a területeken fotóztam, amik főútvonalak,autópályák mellett helyezkednek el és a szennyezett levegő megtisztítása az egyik fő feladata, viszont az emberek egyre nagyobb elvárásai és életvitele miatt kialakuló fényszennyezés miatt nem láthatóak.